Spaṭiul ȋn care trǎim ne impune
astǎzi cunoaṣterea unor elemente dintre cele mai diverse. Istoria este ȋn
mǎsurǎ sǎ ne explice cele mai vechi antagonisme, redevenite actuale, tradiṭionalele
rivalitǎṭi, tardivele ṣi fragilele unitǎṭi sau separǎri istorice ṣi geografice
ȋntre diferitele regiuni ale lumii. Din punct de vedere geografic, Europa nu
are o identitate proprie, ea apǎrȃnd ȋn istorie la sfȃrṣitul Imperiului Roman
de Apus. La rȃndul sǎu, Imperiul Roman nu depǎṣea graniṭele Rinului ṣi ale
Dunǎrii; ȋn schimb se ȋntindea chiar peste o parte din Asia ṣi Africa. Europa
s-a nǎscut din dislocarea Imperiului Roman, din ȋntȃlnirea dintre popoarele
migratoare ṣi creṣtinism, prin convertirea lor. Creṣtinismul constituie cheia
istoriei multor probleme apǎrute ȋn
acest spaṭiu.
Dezvoltarea ṣi rǎspȃndirea creṣtinismului
au pus ȋn scurt timp problema raportului ȋntre Bisericǎ ṣi ȋmperiu. Cum a reacṭionat
puterea ȋn faṭa acestei noi societǎṭi religioase? Pentru a rǎspunde acestei
ȋntrebǎri, trebuie remarcat mai ȋntȃi faptul cǎ rǎstignirea lui Iisus, ȋn
vremea lui Ponṭiu Pilat , de cǎtre autoritǎṭile iudaice, a marcat pentru
primele trei secole istoria acestor relaṭii.
Ȋn primele secole, creṣtinismul era
trǎit, mai ȋntȃi ca o victorie cereascǎ a lui Hristos asupra rǎului din lume. Ȋn perspectiva acestei victorii,
convertirea lui Constantin capǎtǎ o dimensiune specială prin acest gest,
Statul, care pȃnǎ acum fusese instrumentul principal al urii diavolului
ȋmpotriva Bisericii, se ȋnclinǎ ȋn faṭa lui Hristos. Pentru creṣtini totul s-a
schimbat ȋn momentul ȋn care Constantin cel Mare ṣi succesorii sǎi creṣtini au ales “religia
lui Hristos”, iar Crucea a devenit ȋnsemnul Imperiului. A vorbi despre o
asemenea personalitate, ȋnscrisǎ ȋn calendarul ortodox pe data de 21 mai este
foarte dificil. Mai ȋntȃi cercetarea izvoarelor ṣi a teoriilor lansate despre
viaṭa ṣi acṭiunile sale, selectarea biografiilor, unele laudative, altele
ostile, a discerne ce poate fi credibil ṣi ce este minciunǎ, a cerceta cu
inteligenṭǎ ṣi discernǎmȃnt fiecare izvor, toate acestea sunt o parte din
provocǎrile celui care cerceteazǎ ṣi doreşte sǎ analizeze cu obiectivitate epoca lui Constantin cel Mare.
Avȃnd ȋn vedere ȋntreaga sa
activitate ȋn favoarea creṣtinilor, Biserica Ortodoxǎ ȋl cinsteṣte pe Constantin
cel Mare (numit astfel prima data de istoricul pǎgȃn Proxagoras din Atena)[1]
ca sfȃnt “ȋntocmai cu apostolii”, cǎci,
prin ȋntreaga sa activitate, ȋmpreunǎ cu mama sa Elena, a contribuit la
rǎspȃndirea credinṭei apostolilor ȋn ȋntreaga lume. Prin recunoaṣterea ca sfȃnt
a ȋmpǎratului Constantin cel Mare, dimpreunǎ cu mama sa Elena, Biserica Ortodoxǎ nu consideră cǎ acest ȋmpǎrat ar fi
fost lipsit de pǎcate, cǎci ‘’pe pǎmȃnt nu este nici un om fǎrǎ prihanǎ, care
sǎ facǎ binele fǎrǎ sǎ pǎcǎtuiascǎ” (Ecclesiast 7, 20), iar ”dacǎ zicem cǎ nu
avem pǎcat, ne ȋnṣelǎm singuri ṣi adevǎrul nu este ȋn noi” (Ioan 1,8). Nu lipsa
de pǎcat l-a fǎcut pe Constantin sfȃnt, precum ṣi pe mama sa Elena, ci faptul
cǎ aceṣtia s-au cǎit de pǎcatele lor ṣi au dobȃndit iertare de la Dumnezeu,
fiind primiṭi de Tatǎl cresc ȋn ceata
sfinṭilor.
Ȋn Biserica Ortodoxǎ Romȃnǎ,
schimbarea politicii religioase a Imperiului Roman faṭǎ de creṣtini , care a
avut loc ȋn anul 313, constituie obiectul unor cercetǎri ṣi discuṭii pe tot
parcursul anului 2013, an declarat de Sfȃntul Sinod al Bisricii Ortodoxe Romȃne
ca “Anul omagial al Sfinṭilor Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena la ȋmplinirea a
1700 de ani de la Edictul de toleranṭǎ
religioasǎ de la Milano (313)”.[2]
1.
Importanṭa Sfinṭilor Impǎraṭi
Constantin ṣi Elena pentru viaṭa ṣi activitatea
Bisericii
1.1.Dezvoltarea vieṭii
liturgice, a artei ṣi arhitecturii creṣtine.
Venirea la conducerea Imperiului Roman a Sfinṭilor Impǎraṭi
Constantin ṣi Elena, la
ȋnceputul secolului al IV-lea (306), a ȋnsemnat pentru
Bisericǎ ȋnceputul unei perioade de dezvoltare ṣi de ȋnflorire. Prin Edictul de
la Milano (313), religia creṣtinǎ devenea licitǎ, adicǎ permisǎ sau toleratǎ,
ca apoi sǎ fie declaratǎ religie dominantǎ, ocrotitǎ ṣi favorizatǎ oficial de
cǎtre Stat, ca religie preferatǎ a marii majoritǎṭi a locuitorilor Imperiului
Roman. Libertatea de conṣtiintǎ ṣi, mai ales,
libertatea religioasǎ ṣi de cult, au adus dupǎ sine o mare dezvoltare ṣi
ȋnflorire a vieṭii liturgice. Cultul divin cunoaṣte o evoluṭie necunoscutǎ pȃnǎ
atunci, iese afarǎ din catacombe ṣi devine din ce ȋn ce mai mǎreṭ, fastuos ṣi
strǎlucit, se desfǎṣoarǎ ȋn mod liber, ȋn locaṣuri impresionante, pe mǎsura
frumuseṭii ṣi a strǎluciri noii religii, care ieṣise victorioasǎ din multele ṣi
ȋndelungatele lupte ṣi grele suferinṭe prin care a trecut ȋn perioada persecuṭiilor.
Gǎsind ȋn cei doi suverani, Constantin ṣi Elena, maica sa, apǎrǎtori ṣi susṭinǎtori
puternici ai religiei creṣtine, viaṭa liturgicǎ sau de cult, se dezvoltǎ sub
toate aspectele.
·
Zidirea
de noi locasuri de cult
Pentru desfǎṣurarea vieṭii liturgice,
a cultului divin, ȋn special, e nevoie ȋn primul rȃnd, de locaṣuri de cult. Acestea
fuseserǎ dǎrȃmate cu furie de cǎtre persecutori ṣi erau insuficiente ṣi
neȋncǎpǎtoare.
Locaṣurile de cult ce supravieṭuiserǎ
prigoanelor erau puṭine, mici si modeste; nu mai puteau satisface nevoile
cultice ale credincioṣilor, la cǎror numǎr ceṣtea simṭitor. Unele dintre aceste
locaṣuri se modificǎ pentru a devini mai ȋncǎpǎtoare, se mǎresc ṣi se adapteazǎ
noilor cerinṭe. existǎ ṣi situaṭii ȋn care temple pǎgȃne ṣi sinagogi ale
iudeilor sunt modificate, transformate ṣi adaptate la nevoile de cult ale creṣtinilor.
Din aceastǎ categorie putem aminti: templul Afroditei din Ancira, ȋn Asia Micǎ;
Pantheonul din Atena, transformat ȋn bisericǎ ȋnchinatǎ Sfintei Fecioare;
templul lui Baal sin Cavesus, ȋn Siria; o sinagogǎ din Tipasa, ȋn nordul
Africii.[3]
Dar aceste ȋncercǎri de a satisface nevoia de locaṣuri de cult nu erau
suficiente. Era nevoie de biserici noi multe ṣi ȋncǎpǎtoare, ȋn care sǎ poatǎ
intra un numǎr mare de credincioṣi ṣi, ȋn al doilea rȃnd, sǎ fie astfel
constuite ṣi ȋmpodobite pentru a satisface gustul ṣi pretenṭiile estetice ale
celor convertiṭi la noua religie, provenind din lumea rafinatǎ greco-romanǎ şi
elenisticǎ. De aceea, ȋn arta construcṭiei de acum ȋnainte, Biserica ȋncepe sǎ
foloseascǎ pentru acestea tot ce se realizase mai valoros ȋn arhitecturǎ,
picturǎ ṣi sculpturǎ, dar adaptȃndu-se la duhul ṣi exigenṭele cultului creṣtin.
Se ȋncepe astfel o activitate susṭinutǎ de construcṭie a unor locaṣuri de cult
creṣtine, pentru care se pun la dispoziṭie resursele imperiului, priceperea,
tehnica, ṣi arta lumii vechi ṣi puterea credinṭei celei noi.[4]
Ȋn toate centrele importante ale lumii creṣtine din secolele al IV-lea ṣi al
V-lea, se ȋnalṭǎ noi locaṣuri de cult care mai de care mai frumoase ṣi mai mǎreṭe,
prin mǎiestria construcṭiei, prin dimensiunile, bogǎṭia, luxul ṣi strǎlucirea
lor, punȃndu-se bazele unui stil ṣi al unei noi arte creṣtine.
Exemplul cel mai strǎlucit ȋn aceastǎ
privinṭǎ ȋl dǎ chiar ȋmpǎratul Constantin cel Mare, secundat de mama sa, Elena,
care iniṭiazǎ ṣi patroneazǎ construcṭia unor minunate ṣi vestite biserici ȋn
centre importante ale Imperiului Roman – Constantinopol, Ierusalim, Roma ṣi
Betleem – ori ȋn alte locuri din Ṭara Sfȃntǎ legate de viaṭa ṣi activitatea
Mȃntuitorului, a Maicii Domnului ṣi a Sfinṭilor Apostoli.[5]
Activitatea Sfȃntului Ȋmpǎrat
Constantin cel Mare ȋnchinatǎ locaṣurilor de cult poate fi structuratǎ ȋn douǎ
pǎrṭi: 1) repararea, ȋnzestrarea ṣi ȋnfrumuseṭarea vechilor locaṣuri de cult;
2) construirea noilor locaṣuri de cult aproape ȋn ȋntreg Imperiul. Aṣa cum
mǎrturiseṣte istoricul Eusebiu de Cezareea, “El, <ȋmpǎratul> ȋntrebuinṭa
sume considerabile sau pentru a mǎri biserici sau pentru a le ȋnfrumuseṭa ṣi a
le ȋmpodobi.”[6] De
asemenea, “el <Constantin cel Mare> a restituit bisericilor ceea ce
fusese uzurpat de la ele, fie case, pǎmȃnturi sau alte moṣteniri cu toate
dependinṭele”[7],
ca ṣi oratoriile ṣi cimitirele: “Cine ar putea a se ȋndoi dacǎ locurile ce au
fost consacrate prin relicvele martirilor ṣi care pǎstreazǎ amintirea preṭioasǎ
a morṭilor aparṭin Bisericii? Cine ar pune piedici ȋn a se dispune ca ele sǎ
fie restituite? Nu s-ar putea face nimic mai plǎcut lui Dumnezeu, nici mai
folositor pentru sine, decȃt a avea grijǎ ca bunurile ce au fost rǎpite
Bisericii de cǎtre niṣte sceleraṭi, sub pretext foarte nedrepte, ṣi sa fie
ȋnapoiate fǎrǎ nici o ȋntȃrziere.[8]
(…) El exercita cu deosebire bunǎvoinṭa sa pentru biserici, dȃndu-le cȃteodatǎ
pǎmȃnturi ṣi cȃteodatǎ venituri pentru hrana vǎduvelor ṣi ale orfanilor. El
avea grijǎ de a ȋmbrǎca pe sǎraci ṣi cinstea ȋn mod deosebit pe cei ce se
consacraserǎ ȋn slujirea lui Dumnezeu. El avea respect deosebit pentru adunarea
fecioarelor ce hotǎrȃserǎ a pǎzi toatǎ viaṭa lor virginitatea lor ṣi nu ȋndoia
nicidecum cǎ trupurile lor nu ar fi temple unde locuia Duhul Sfȃnt”[9]
Iatǎ cupinsǎ ȋn cȃteva cuvinte opera
socială desfǎṣuratǎ de Bisericǎ, la ȋnceputul secolului al IV-lea, cu ajutorul Sfȃntului Ȋmpǎrat
Constantin.
Cȃt priveṣte partea a doua,
referitoare la construirea de noi biserici, aceasta este de-a dreptul
impresionantǎ. Atȃt la repararea bisericilor, cȃt mai ales la lucrarea de ȋnǎlṭare
a noilor locaṣuri de cult, ȋmpǎratul Constanṭin a angajat toatǎ familia, pe
mama sa Elena, pe soṭia sa Justa, pe sora sa, Anastasia, ṣi pe fiica sa,
Constantina, care dǎdeau episcopilor ȋndemnuri ṣi mijloace materiale ca sǎ
repare bisericile vechi ṣi sǎ ridice altele noi mai mari[10].
Aṣa de exemplu, Sfȃntul Constantin cel Mare publicǎ o lege prin care ordona “sǎ
se zideascǎ biserici mai spaṭioase ṣi mai ȋntinse ca mai ȋnainte ca ṣi cum ar
fi fost asigurat cǎ toate persoanele vor renunṭa la rǎtǎcirile ṣi exagerǎrile
pǎgȃnismului, pentru a se supune cu umilinṭǎ slujirii Creatorului lor. … Era
ordonatǎ prin aceeaṣi lege, sǎ se ia din tezaurul ȋmpǎrǎtesc tot ce ar fi
necesar pentru ȋndeplinirea acestui scop atȃt de lǎudabil ṣi sǎ nu se cruṭe
nici o cheltuialǎ”[11].
Astfel Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin cel
Mare a socotit cǎ “este de datoria sa sǎ facǎ pe locul unde Mȃntuitorul a
ȋnviat, ȋn Ierusalim, locul cel mai celebru ṣi mai venerat din toatǎ lumea, ṣi
pentru acest scop el ordonǎ, printr-o miṣcare a Duhului lui Dumnezeu, ca sǎ
ridice acolo o bisericǎ”[12].
Mai ȋntȃi el a ȋmpodobit mormȃntul Mȃntuitorului cu marmurǎ ṣi piatrǎ preṭioasǎ,
pentru a-l face cel mai mǎreṭ ṣi mai strǎlucit de sub soare, ȋnlǎturȃnd toate
formele idolatre ce ȋncepuserǎ a fi cultivate acolo. Apoi, el dǎdu un ordin
pentru a se zidi o mǎreaṭǎ bisericǎ aproape de locul unde era Sfȃntul Mormȃnt ṣi
ordonǎ guvernatorilor de provincii sǎ procure sumele de care avea nevoie pentru
acest scop.[13] Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin cel Mare
mǎrturisea cǎ ”nu are dorinṭǎ mai mare decȃt a ȋnfrumuseṭa, prin mǎreṭe ziduri,
acest loc care, fiind deja sfȃnt, a fost sfinṭit prin semnele patimilor
Mȃntuitorului”[14].
Aceste zidiri ṣi edificii erau proiectate sǎ ȋntreacǎ, ȋn mǎrime ṣi frumuseṭe,
tot ce era frumos ṣi mare ȋn restul lumii. Biserica ȋnǎlṭatǎ de Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin cel Mare era
impresionantǎ. Numitǎ ṣi noul Ierusalim, faṭǎ de cel vechi, care fusese
dǎrȃmat, construitǎ ȋn latura opusǎ mormȃntului Mȃntuitorului, spre rǎsǎrit era “o lucrare admirabilǎ pentru
ȋnǎlṭimea ei, lungimea ṣi lǎṭimea ei. Interiorul era ȋmbrǎcat ȋn marmurǎ de
diferite culori, iar exteriorul ȋmpodobit cu pietre atȃt de strǎlucitoare ṣi
atȃt de bine lipite, ȋncȃt ele nu cedau deloc marmurei ȋn frumuseṭe; culmea fu
acoperitǎ cu plumb, pentru a rezista mai lesne ploilor de iarnǎ. Interiorul fu
ȋmbrǎcat cu scȃnduri, iar plafonul acoperit cu aur, care rǎsfrȃngea o minunatǎ
strǎlucire ȋn toatǎ biserica”.[15]
Biserica avea douǎ galerii, una joasǎ
ṣi una ȋnaltǎ de aceeaṣi lungime ca ṣi biserica, avȃnd interiorul acoperiṣului
ȋmbrǎcat cu scȃnduri ṣi aurit ca restul. Porṭile bisericii erau susṭinute de
coloane ȋnalte, sprjinite pe baze pǎtrate, ȋmpodobite cu ornamente. Toate trei
erau spre rǎsǎrit. În afara porṭilor era un semicerc ȋnconjurat de douǎsprezece
corone ȋn cinstea celor doisprezece Sfinṭi Apostoli. Coloanele aveau sus
capiteluri ornate cu vase mari de argint. Afarǎ se afla un atrium cu galerii pe
ambele pǎrṭi. Biserica era consideratǎ monumentul ȋnvierii mǎreṭe a
Mȃntuitorului ṣi a fost ȋnfrumuseṭatǎ cu daruri de aur, argint ṣi pietre preṭioase.[16]
Mutarea capitalei Imperiului la
Constantinopol a determinat împodobirea acesteia cu o seamǎ de monumente creṣtine
ȋntre care ṣi bisericile. El a zidit ȋn oraṣul cǎruia i-a dat numele o seamǎ de
capele ṣi oratorii, atȃt pentru a onora memoria martirilor, cȃt ṣi pentru a
pune cetatea sub protecṭia Dumnezeului martirilor. De asemenea, Ȋmpǎratul
Constantin cel Mare a zidit ȋn Constantinopol o bisericǎ ȋn onoarea Sfinṭilor
Apostoli, unde a fost ṣi ȋnmormȃntat.
Aceastǎ bisericǎ era ziditǎ ȋn
mijlocul unei mari pieṭe, ȋn ale cǎrei patru pǎrti erau galerii. Erau acolo bǎi
ṣi case pentru locuinṭa slujitorilor bisericii, care erau de o ȋntindere egalǎ
cu a galeriilor. Biserica celor doisprezece Apostoli a servit apoi ca necropolǎ
ȋmpǎrǎteascǎ.
Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin cel Mare
nu s-a interesat numai de capitala Imperiului, ci ṣi de alte pǎrṭi ale lui. El
a ȋnfrumuseṭat cu mai multe biserici principalele cetǎṭi ale fiecǎrei
provincii. Astfel ”el a zidit o bisericǎ
foarte mǎreaṭǎ ṣi foarte frumoasǎ ȋn capitala Bitiniei, adicǎ ȋn Nicomidia, ṣi
a ȋnǎlṭat acolo trofeul victoriei pe care o cȃṣtigase asupra inamicilor lui
Dumnezeu. De asemenea el a zidit o bisericǎ considerabilǎ prin mǎrimea, prin
ȋnălṭimea ṣi prin frumuseṭea sa ȋn celebra cetate a Antiohiei, metropola
Orientului. Ea avea opt laturi ṣi era ȋmpodobitǎ de o mulṭime de ziduri atȃt de
ȋnalte, precum ṣi joase. Ar fi greu sǎ se descrie varietatea ornamentelor de aur, de aramǎ ṣi de alte
materii preṭiose care strǎluceau din
toate pǎrṭile.”[17]
Ȋn afarǎ de Ierusalim ṣi alte
localitǎṭi din Ṭara Sfȃntǎ, Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin a construit o bisericǎ
la Mamvri, unde Sfȃnta Treime s-a arǎtat lui Avraam ṣi Sarei, oameni de o unicǎ
pietate, la stejarul din localitate, unde sfinṭii creṣtini sǎ se poatǎ aduna.
Tot ȋmpǎratul Constantin cel Mare a
zidit cȃte o bisericǎ mǎreaṭǎ ȋn Heliopolis ṣi Tir din provincia Fenicia.[18]
Ȋn toatǎ activitatea de zidire a
bisericilor, Sfȃntul Ȋmpǎrat Constantin cel Mare a fost secondat de pioasa lui
mamǎ. Ei i se atribuie, pe lȃngǎ descoperirea lemnului Sfintei Cruci, ṣi
zidirea a douǎ biserici: una lȃngǎ peṣtera din Betleem, ȋn care s-a nǎscut
Mȃntuitorul, ṣi alta pe Muntele Mǎslinilor, de unde Mȃntuitorul S-a ȋnǎlṭat la cer. Erau locuri unde se
ȋntȃmplaserǎ lucruri minunate ṣi care se cuveneau a fi marcate printr-un locaṣ de cult. Sfȃntul
Ȋmpǎrat Constantin cel Mare ȋnsǎ face ṣi
din palatal sǎu o adevǎratǎ bisericǎ. Prin viaṭa sa, dǎdea un exemplu de devoṭiune.
Sfȃnta Scripturǎ era mereu ȋn mȃinile
lui , meditȃnd la adevǎrurile sfinte cuprinse ȋn ea. Dupǎ meditaṭie el fǎcea rugǎciuni publice cu toatǎ curtea
sa.[19]
Mai mult el a aṣezat pe plafonul celei mai frumoase camere din palatul sǎu un
mare tablou al crucii, ȋmbogǎṭit cu aur ṣi pietre preṭioase.
Bisericile zidite ȋn timpul domniei
Sfȃntului Ȋmpǎrat Constantin cel Mare ṣi a mamei sale, Elena, sunt realizǎri
mǎreṭe, de plan rectangular, pǎtrat, cruciform, poligonal ṣi rotund, care au
contribuit mult la dezvoltarea cultului ṣi la sǎvȃrṣirea lui ȋn condiṭii optime.[20]
Aceastǎ activitate de construire a locaṣurilor de cult a continuat ṣi ȋn
secolele urmǎtoare, ȋn vremea lui Teodosie I, Arcadiu ṣi Justinian, formȃndu-se
stilul propriu arhitectonic al Rǎsǎritului creṣtin – stilul bizantin.
·
Cultul creștin și pelerinajul la Locurile Sfinte au luat o mare
dezvoltare.
De asemenea, Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena au fost promotori şi
sprijinitori ai pelerinajului creştin. Este binecunoscut pelerinajul
împărătesei Elena la Ierusalim, în anul 326, pentru a căuta cinstitul lemn al
Sfintei Cruci. După ce a aflat Sfînta Cruce, ea a încredinţat-o Episcopului
Macarie al Ierusalimului, iar o parte din lemn a fost trimisă la
Constantinopol. Împăratul Constantin cel Mare a efectuat un pelerinaj pentru a
participa la sfinţirea Bisericii “Sfinţii Apostoli” din Constantinopol, în anul
330, şi apoi un alt pelerinaj pentru a participa la sfinţirea “Bisericii
Învierii” din Ierusalim, în data de 13 septembrie 335, iar a doua zi, în data
de 14 septembrie 335, pe amvonul acestei biserici, Episcopul Macarie al
Ierusalimului a înălţat Sfînta Cruce în faţa mulţimilor, întru pomenirea
aflării Sfintei Cruci, în anul 326. Sărbătoarea aceasta a devenit tradiţie
înscrisă în calendar pînă în zilele noastre.
Importanţa
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena pentru viaţa şi activitatea Bisericii
este covîrşitoare. Ei sunt apărători ai libertăţii creştinilor, ai unităţii
Bisericii, ctitori de cetăţi creştine şi lăcaşuri sfinte, apărători ai
demnităţii umane şi ajutători ai săracilor. Sfînta Elena este model pentru
viaţa creştină a mamelor, învăţătoare a credinţei creştine în familie şi în
societate, unind înţelepciunea cu evlavia şi credinţa cu dărnicia.
Mama împăratului, Sfânta Elena, se
ocupă de organizarea operelor de binefacere şi de împodobirea lăcaşurilor
sfinte. Îndeosebi, merge în Palestina, unde iniţiază săpături pentru
descoperirea lemnului Sfintei Cruci şi a mormântului Domnului; încurajată de
buna reuşită, continuă această căutare şi la Betleem, unde identifică locul
naşterii lui Iisus, iar pe Muntele Măslinilor, locul unde s-a înălţat la cer.
Peste tot sunt îndepărtate construcţiile păgâne, ridicate în cinstea idolilor,
şi înălţate bazilici rămase celebre. După trei secole de suferinţe şi
sacrificii, lumea creştină trăieşte o primăvară a vieţii spirituale şi
materiale, pentru care aduce mulţumire lui Dumnezeu şi laudă Sfintei Elena şi
fiului ei, Constantin, pe care îl numeşte „cel întocmai ca Apostolii”. Biserica
romano-catolică consideră că la Roma, în Piaţa San Giovanni în Lateran,
Papa Sixt al V-lea a instalat, la intrarea în capela papală, Scara Sfântă, pe
care tradiţia o respectă ca fiind scara pe care Mântuitorul a urcat la judecată
în palatul lui Pilat din Pont. Ea este formată din 28 de trepte pe care Sfânta
Elena le-a adus piatră cu piatră din Ierusalim şi le-a reconstituit în Cetatea
Eternă. De secole şi secole, pelerinii o urcă în genunchi, în semn de adâncă
veneraţie.
Ȋn perioada de domnie a Sfinṭilor
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, iau un mare avȃnt pelerinajele la Locurile Sfinte
din Palestina sau la mormintele martirilor ṣi mucenicilor creṣtini al cǎror
cult local era foarte dezvoltat, cum erau, de exemplu, mormȃntul Sfȃntului
Apostol ṣi Evanghelist Ioan, la Efes, al Sfȃntului Dimitrie Izvorȃtorul de Mir,
la Tesalonic, al Sfȃntului Mina ȋn Egipt la Abu Mena, ṣi alṭii.
1.2.Educaṭia ṣi familia creṣtinǎ;
virtuṭile creṣtine ale Sfinṭilor Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena; educaṭia ceṣtinǎ
a copiilor, sprijinirea bisericii ca factor de educaṭie creṣtinǎ
Toate minunatele realizǎri ṣi ȋmpliniri din domeniul vieṭii
liturgice, ca ṣi din celelalte sectoare ale vieṭii bisericeṣti, au dat, cu
adevǎrat, secolului pe care ȋl inaugura domnia Sfinṭilor Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena numele de “secolul de aur
al Bisericii creṣtine”.[21]
Ele au fost posibile ȋntrucȃt cei care
le-au plǎnuit ṣi ȋnfǎptuit, Sfinṭii
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, mama sa, au fost cu adevǎrat oameni dedicaṭi
Bisericii ṣi slujirii ei. Iatǎ cum
ȋi caracterizeazǎ Istoricul Eusebiu de
Cezareea: “Acest pios Principe <Constantin>, fiind foarte instruit
ȋn tainele ȋnvǎṭǎturii noastre, se
ȋnchidea la oarecare orǎ ȋn fiecare zi ȋn cabinetul sǎu, pentru a se prosterna
ȋnaintea lui Dumnezeu ṣi a-I cere foarte umilit cele ce-i erau necesare. El
aduna, ȋn zilele de sǎrbǎtoare, toate puterile trupului ṣi ale sufletului sǎu
pentru a se deda exerciṭiilor pietǎṭii cu o ardoare nouǎ ṣi dǎdea exemplu prin
aceasta celorlalṭi, ca ṣi cum ar fi fost Pǎstorul ṣi Episcopul lor. Ȋn ajunul
zilei ce precede sǎrbǎtoarea, el ordona a aprinde ȋn toatǎ cetatea o atȃt de
mare cantitate de fǎclii ṣi de candele, ȋncȃt noaptea, ȋn care credincioṣii
fǎceau priveghere pentru a se ruga, era mai luminoasǎ decȃt ȋnsǎṣi ziua. Cum
ȋncepeau a se ivi zorile, el fǎcea milostenie la supuṣii sǎi, pentru a imita
largheṭea cu care Domnul rǎspȃndeṣte lumina Sa”[22].
Cȃt despre Sfȃnta Ȋmpǎrǎteasǎ Elena, acelaṣi istoric scrie:
“Osȃrdia cu care ea exercita lucrǎrile de caritate n-o ȋmpiedica sǎ
ȋndeplineascǎ foarte exact datoriile pietǎṭii sale cǎtre Dumnezeu. Ea mergea
necontenit la biserici, le ȋmpodobea cu felurite ornamente ṣi nu trecea cu
vederea cea mai micǎ capelǎ din oraṣele mici. Era un lucru minunat sǎ o vezi ȋn
mijlocul poporului cu o hainǎ simplǎ ṣi modestǎ la toate manifestǎrile creṣtine”.[23]
“Nǎscut
pentru binele Statului”[24],
cum ȋl proclamǎ numeroase inscripṭii, Constantin ia pentru Bisericǎ mǎsuri cu
totul noi; ȋi cheamǎ la curte pe Ossius de Cordoba ṣi pe Lactaṭiu, un cunoscut
scriitor creṣtin, ca sǎ fie perceptorul copiilor sǎi ṣi sǎ-i educe ȋn spiritul
credinṭei creṣtine.
Împăratul
Constantin cel mare a manifestat şi o grijă deosebită pentru familie.
Aproximativ 80 dintre cele 361 de legi
păstrate priveau viaţa de familie: căsătoria, concubinajul, celibatul, dreptul
la succesiune, vânzarea de copii etc.[25]
Analiza lor ne arată grija pentru moralitate şi menţinerea ierarhiei sociale,
în special în privinţa distincţiei între oamenii liberi şi sclavi. Astfel, o
lege din 326 sancţiona căsătoria dintre o femeie liberă şi sclavul ei chiar cu
pedeapsa capitală, alte legi condamnau adulterul denunţat de membrii familiei.
O prevedere legală nedatată invita la căsătorie pe toţi cei care trăiau în
concubinaj, copiii rezultaţi dintr-o astfel de legătură devenind legitimi în
noile condiţii. În caz contrar, moştenirea nu era recunoscută. De asemenea,
legislaţia constantiniană ne arată clar că unele iniţiative au fost luate sub
influenţa religiei creştine: suprimarea pedepsei cu moartea prin crucificare,
interzicerea căsătoriilor nepermise, eliminarea legilor cu privire la celibat
şi la cei fără copii sau văduvi, prejudiciabile pentru cei ce alegeau să trăiască în feciorie, eliberarea sclavilor în
biserici, audienţa episcopală etc.. Există o legătură între aceste legi şi
îndemnurile Sfântului Apostol Pavel; se poate face o paralelă între prevederile
cu privire la ziua de dumninică, inscripţiile care-l declară pe Constantin ca
“întemeietor al zilei de odihnă” sau monede cu înscrisul “fericita linişte” din
această perioadă şi textul paulin de la 1 Timotei 2,2: “pentru împăraţi şi pentru toţi care
sunt în înalte dregătorii, ca să petrecem viaţă paşnică şi liniştită, întru
toată cuvioşia şi bunacuviinţă”.
O lege din 329, adresată prefectului
pretoriului din Orient întărea noua atitudine a împăratului, înterzicând, încă
o dată, accesul în cler cetăţenilor cu origini păgâne. Aceeaşi lege prevedea ca cei săraci să fie ajutaţi de Biserică,
aluzie clară la misunea filantropică şi publică pe care trebuia să le
împlinească. Împăratul acorda clerului privilegii, îl scutea de anumite
sarcini, îi acorda un loc important în societate, dar îi recunoştea şi funcţia
de asistenţă socială. În cadrul unei decăderi morale accentuate şi a unei
sărăcii materiale generalizate, creştinismul a apărut ca o adevărată rază de
lumină. Toate forţele de care dispunea Biserica
la aceea vreme, bani şi oameni, au fost puse, în contextul unei
legislaţii favorabile, în slujba transformării sufletelor şi vindecării rănilor
sociale. Intervenţiile Bisericii le putem clasifica în trei mari categorii:
intervenţii individuale, aparţinând unor personalităţi creştine de mare
anvergură, activitatea unor organizaţii cu caracter exclusiv social şi decrete
imperiale. Pe lângă legea din 329, Constantin cel Mare a încercat să îndrepte
grava inegalitate socială din Imperiu şi prin măsuri care urmăreau: egalizarea
sistemului de percepere a impozitelor din provincii cu cel din capitală,
obligaţia muncii prin organizarea corporaţiilor profesionale, distribuirea de
pâine la săraci, impunerea unor preţuri fixe pentru produsele de bază.[26]
Toate erau
doar un început, pentru că nu puteau adduce o vindecare reală pentru toate
rănile sociale din acea vreme. Această sarcină a revenit însă Bisericii
creştine, care, prin intervenţii individuale ale membrilor ei de excepţie şi
prin organizarea de orfelinate, case ale văduvelor, etc. a reuşit să
stabilească un mod concret de asistenţă social.
1.3.Apărarea demnităţii
umane prin legi şi opera de caritate.
În privinţa legislaţiei, Împăratul
Constantin se apopie cel mai mult de Galienus, care a oprit persecuţia. Împăratul
legiferează în cele două calităţi ale
sale: pontifex maximus şi “episcope al celor dinafară”. În favoarea creştinilor
cărora le acordă libertate, Constantin merge mai departe decât Gaineus şi chiar
Maxenţiu. El promulgă o legislaţie care reglează relaţiile dintre Biserică şi
puterea politică, privilegiind pe cei care asigură sericiul misiunii.[27]
Niciodată o
religie nu a beneficiat de un asemenea arsenal legislative, coherent şi
structurat, destinat să uşureze răspăndirea credinţei şi să asigure unitatea
Bisericii. Folosirea termenilor “ecclsia” şi “clericus” ilustrează, în acelaşi
timp, influenţa creştinismului asupra culturii juridice, sau cel putin asupra
limbajului.
“Născut
pentru binele Statului”, cum îl proclamă numeroase inscripţii, Constantin a
emis un număr mare de legi, care, din nefericire, se păstrează numai parţial,
cu preponderenţă cele după anul 312. Codex
Theodosianus, Codex Justinianus şi Digeste,
transmit 361, dintre care: 10 rescripte către personae particulare, 274 de
scrisori către înalţi funcţionari, către comunităţi şi adunări provinciale, 39
de edicte, 3 decizii ale Senatului la iniţiativa împăratului, 35 de scrisori
având caracter normativ adresate episcopilor şi comunităţilor creştine.[28]
În privinţa
problemelor religioase, împăratul intervine până la sfârşitul vieţii sale prin
scrisori şi edicte, dintre care 16 privesc problema donatistă din Africa de
Nord şi 37 sunt adresate orientalilor, fiind citate textual sau menţionate în
diferite lucrari ale epocii sale[29].
Nu vom găsi în textile legislative credinţa secretarilor săi, ci chiar
personalitatea împăratului, conştient de misiunea şi rolul său.
Legislaţia
lui Constantin vizează aspecte din societatea romano-bizantină a timpului său,
dar se vede o umanizare a întelegerii acestora, mai ales după anul 324 d. Hr.
Unele legi privesc aspect religioase: libertatea acordată creştinilor,
restituirea proprietăţilor, dar, mai ales, finanţarea bisericilor şi a unor
acţiuni caritabile aflate sub patronajul creştin; aordarea de imunităţi şi
privilegii clerului, în scopul de a fi degrevaţi de sarcinle şi obligaţiile
civile ale cetăţilor şi a se dedica cu
totul activităţilor cerute de Biserică. Nu s-a mulţumit doar a restitui
bunurile Bisericii, ci a şi acordat subvenţii din visteria imperial.
De asemenea
o serie de legi vizează aspecte specific ale cultelor păgâne sau ale
comunităţilor mzaice. Sunt cunoscute o serie de edicte împotriva ereticilor şi
păgânilor, mai ales după anul 324.
Unele legi
privesc aspect moral-sociale: celibatul, familia, relaţiile dintre soţi, dintre
părinti şi copii, situaţia copiilor liberi sau sclavi, a copiilor abandonaţi
pedepse pentru omucidere şi patricid. Un loc aparte îl au decretele care
vizează relaţiile interumane: situaţia sclavilor şi posibilitatea eliberării
acestora prin Biserică sau interzicerea delaţiunilor.
Cu totul
neobişnuit pentru aceea vreme, împăratul legiferează în domeniul asistenţei
sociale, în privinţa situaţiei săracilor, a văduvelor, a orfanilor, a copiilor
abandonaţi, a deţinuţilor. Din analiza textelor edictelor se observă că,
începând cu anul 324, în cea mai mare parte, pedepsele se îndulcesc,
eliminându-se condamnările la luptă în arenele gladiatorilor, răstignirile pe
cruce şi stigmatizarea feţei condamnatului.
În privinţa
delatorilor, legislaţia a fost foarte dură, aşa cum reiese din edictele
publicate după înfrângerea lui Maxenţiu, într-un context în care mulţi
trepăduşi mişunau în jurul învingătorului. Ea
se va îndulci cu timpul. Astfel, un edict din 1 decembrie 312, întărit
ulterior la 18 ianuarie 313, prevede ca delatorului care nu probează acuzaţiile
i se va tăia limba şi, poi, va fi decapitat. Ulterior la 29 martie 319, un
edict prevede că delatorul va fi vervetat, şi dacă nu poate dovedi acuzaţiile
va fi biciuit.[30]
Viziunea lui
Constantin privind promulgarea edictelor de anulare a celibatului impus de
Octavian Augustus, implicit a efectelor aduse de veche legislaţie nu a fost
aceea de a se diminua prin acest mod de viaţă natalitatea, cum considera
înaintaşul său, ci de a se acorda clerului şi credincioşilor creştini
posibilitatea practicării abstinenţei. Acesta deoarece alte edicte ale sale
vădesc o prfundă grijă pentru copii şi,
mai ales, pentru copiii abandonaţi. În acest caz este elocvent edictul din 31
ianuarie 320.
Legile care
protejează familia şi căsătoria arată uneori un spirit nou al sistemului
legislativ. Deoarece împăratul considera căsătoria sfântă, pedeapsa pentru
adultery era dură, după cum reiese din legislaţia din primii săi ani de domnie. La 3 noiembrie
313, un edict prevede că sentinţa contra celor acuzaţii de adulter se va
pronunţa după dovedirea crimei. Printr-o lege din anul 331 care protejează
sfinţenia căsătoriei, decide că acuzaţia de adulter nu poate fi adusă decât de
soţ sau de un apropiat, precizând totuşi că iertarea este posibilă.
Dispozitiile
imperiale, încă de la 1 aprilie 314, menţin regulile sociale prohibind
căsătovria cu un sclav, caz in care femeia liberă pierde libertatea şi copiii
rezultaţi din căsătorie devin ei înşişi sclavi. De asemenea, soţului, pe durata
căsătoriei i se interzice să întreţină o concubină în acelaşi cămin cu soţia.
De asemenea, legislaţia imperial a vut intenţia de a proteja logodna pentru a
opri rupture şi în replică, dă dreptul logodnicei de a pleca cu darul primit.
O decizie
importantă privind convieţuirea în familie şi respectul faţă de părinţi , fraţi
şi rude, este pedeapsa foarte aspră a patricidului prin edictul din 16
noiembrie 318. Vinovatul este pedepsit după legile vechi, închis într-un sac
plin cu şerpi şi arucat în mare.[31]
Oricum împăratul era permanent preocupat de situaţia
copiilor, chiar şi a celor din familiile înstărite, dovadă fiind o serie de edicte care prevedeau
protecţia copiilor orfani spre a nu fi înşelaţi de către tutori. Cpilul
dezmoştemit fără motiv puta ataca testamentul părinţilor săi. Protecţia faţă de
copii reiese şi din textul edictului din 1 august 315, prin care se decretează
că răpirea unui copil de sclav sau de libert se pedepseşte prin aruncarea în
gropile cu animale, dacă răpitorul este un cetăţean al imperiului, acesta era
condamnat la lupte în arenele gladiatorilor.
De asemenea, copiii minori nu puteau fi
acuzaţi în procese înainte de majorat, nu puteau fi abuzaţi de tutori,
abuzatorilor li se confisca averea sau erau exilaţi. Două edicte din anul 329,
21 iulie şi 18 august, dau posibilitatea părinţilor care şi-au vândut copiii
determinaţi de sărăcie sau alte nevoi să îi răscumpere. Peste şase luni,
hotărăşte ca cei care obţinuseră cstodia acestor copii şi-I cresc sa nu-i mai poată
pierde, atunci când părinţii sau stăpânii îi revendică.
Alte
preocupări spre umanizarea situaţiei unr categorii defavorizate se îndreaptă
şpre deţinuţi şi prizonieri, săraci şi sclavi. Astfel, un decret din 21 martie
315 interzice stigmatizarea feţei oricărui deţinut, pe motivul că fiecare om
este făcut după chipul şi asmănarea divină. De asemenea, brutalităţile
temnicerilor şi relele tratamente faţă de prizonieri trebuiau reprimate.
Măsura cea
mai umană a împăratului în privinţa sclavilor a fost aceea a eliberării lor.[32]
Mai întâi, printr-un edict din 24 aprilie 314, decretează eliberarea
creştinilor care deveniseră sclavi în vremea perscuţiilor. Mai apoi, a fost
interesat ca stăpânii creştini să poată elibera sclavii în biserici. Două
edicte stabilesc modalităţile, primul din 8 iunie 316, autoriza eliberarea
sclavilor în biserici, un simplu act semnat de către stăpân ţinea loc de act
official sau de martori. Peste cinci ani la 18 aprilie 321, un alt edict dădea
posibilitatea ca actul de eliberare să fie redactat de înşişi preoţii
bisericilor.
Deşi, un
timp sclavii primeau diferite pedepse drastic pentru infracţiunile săvârşite,
sau nu se puteau căsători cu cetăţenii imperiului, legislaţia constantiniană
prevede totuşi o serie de norme de conduit mai umană a stăpânilor. Astfel
tortura şi uciderea acestora de către stăpâni au fost interzise printr-un edict
din 11 mai 319.
O grijă
deosebită din partea împăratului o reprezentau săracii, orfanii şi infirmii. În
acest sens legiferează în favoarea acestora şi le acordă o serie de facilităţi.
Astfel un edict din 24 aprilie 325 decretează ca săracii să fie protejati
contra celor puternici in cazul repartiţiei contribuţiilor şi al oresiunii
fiscale. Câţiva ani mai târziu, la 9 mai
328, legiferează faptul ca săracii să fie ultimii pe listele de contribuţii
extraordinare care trebuie prestate comunităţii. Orice abuz al celor puternici
impotriva celor slabi va fi reprimat de către guvernatorii provinciali.
Începând cu împăratul Constantin cel Mare, aristocraţia secolului al IV-lea se
va implica mai mult în problematica sărăciei şi a săracilor.
Grija pentru
săraci, caritatea creştină sau problema asistenţei sociale au ocupat un loc
important în cadrul comunităţilor creştine din toate timpurile şi locurile,
datorită sentimentului milei “expresia cea mai puternică a iubirii creştine”.[33]
Astăzi, această problem preocupă încă Biserica şi societatea.
Eusebiu de
Cezareea ne arată deschiderea împăratului faţă de săraci: “Nevoiaşilor,
Constantin le-a împărţit felurite ajutoare în bani, arătându-se omenos şi
mărinimos chiar şi faţă de oamenii din afară care veneau la el. De necăjiţii
care cereau prin pieţe nu s-a îngrijit numai în aşa fel încât ei să nu ducă
lipsă de bani şi de măncare, ci şi ca să aibă haine cum se cuvine cu care să se
poată îmbrăca.[…]. Şi faţă de bieţii orfani s-a purtat ca un părinte; de
văduvele lipsite de apărare se îngrijea îndeaproape, refăcându-le viaţa; ba de
fetele rămase fără sprijin părintesc s-a îngrijit într-atâta, le căsătorea cu
bărbaţi avuţi pe care-I cunoştea şi înzestra miresele din vreme cu ce se
cuvenea să aduca ele mirilor în căsnicie”[34]
Deschiderea
sa filantropică este subliniată, încă o dată de către Eusebiu de Cezareea în
cartea a IV-a a Vieţii lui Constantin. El subliniază dorinţa de a sprijini material bisericile în
această acţiune, pe care “le-a înzestrat cu pământuri şi le-a îpărţit grâu
pentru întretinerea săracilor, a orfanilor şi a celor năpăstuiţi de soartă. De
alminteri, el se îngrijea şi singur de cei goi, cărora le dăruia veşminte cu
nemiluita […], dar pe toţi care-şi închinau viaţa dumnezeieştii înţelepciuni îi
socotea vrdnici de o atenţie cu totul deosebită, iar cinul preasfintelor
pururea-fecioare se bucura din partea sa aproape de aceeaşi veneraţie ca
Dumnezeu Însuşi, fiind el încredinţat că Acesta – Căruia ele îşi dădeau
întreaga lor viaţă – Îşi si facuse locaş
în sufletele lor ”.[35]
Din perioada
lui Constantin încep să apară primele instituţii şi aşezăminte de asistenţă social alături de unele societăţi religioase care
existau din epoca apostolic, precum: societatea văduvelor, a prezbiterelor şi a
diaconiţelor.[36]
Existând mai
dinainte, justificânduşi în timp utilitatea şi valoarea, ele s-au dezvoltat,
încât peste 20 ani de la trecerea la Domnul a lui Constantin cel Mare, Iulian
Apostatul (361-363) constata că: “aşezămintele de asistenţă social ale
Bisericii sunt atât de răspândite
şi bine organizate, încât ele hrănesc nu numai pe creştinii săraci, ci şi pe
păgâni şi [ Împăratul Iulian] n-ar fi
luat măsura de a le înlocui prin aşezăminte păgâne sau de stat asemănătoare”.[37]
Din vremea
lui Constantin cel Mare, mai ales după anul 325, se aminteşte de un azil de
văduve, întemeiat de Sfânta Elena la Constantinopol. De asemenea, într-un
complex de aşezăminte de asistenţă social creat de către Sfântul Zotic,
cunoscut sub numele de Zoticon, exista un azil pentru văduve. Existau în
aceeaşi epocă şi case de adăpost
pentru fecioare, numite partenone. Un
alt tip de aşezământ social în organizarea căruia se va implica împăratul, prin
anumite edicte, îl constituie leagănele pentru copii abandonaţi, cunoscute sub
numele de brefotrofii. Chiar
dacă existau anterior sub o anumită formă, fiind desevite de văduve şi fecioare,
Constantin cel Mare s-a îngrijit ca aceste leagăne să cunoască o frumoasă
dezvoltare.
Tot din epoca constantiniană, mai
sunt amintite alte aşezăminte de primire a străinior, precum cele construite de
Sfânta Elena la Ierusalim, Constantinopol şi Sevasta.[38]
2. Actualitatea politicii religioase,
sociale, legislative şi social filantropice a Sfinţilor Împăraţi Constantin şi
Elena pentru viaţa lumii contemporane.
Avȃnd ȋn vedere ȋntreaga sa
activitate ȋn favoarea creṣtinilor, Biserica Ortodoxǎ ȋl cinsteṣte pe
Constantin cel Mare (numit astfel prima data de istoricul pǎgȃn Proxagoras din
Atena)[39]
ca sfȃnt “ȋntocmai cu apostolii”, cǎci, prin ȋntreaga sa activitate, ȋmpreunǎ
cu mama sa Elena, a contribuit la rǎspȃndirea credinṭei apostolilor ȋn ȋntreaga
lume. Prin recunoaṣterea ca sfȃnt a ȋmpǎratului Constantin cel Mare, dimpreunǎ
cu mama sa Elena, Biserica Ortodoxǎ nu
consider cǎ acest ȋmpǎrat ar fi fost lipsit de pǎcate, cǎci ‘’pe pǎmȃnt nu este
nici un om fǎrǎ prihanǎ, care sǎ facǎ binele fǎrǎ sǎ pǎcǎtuiascǎ” (Ecclesiast
7, 20), iar”dacǎ zicem cǎ nu avem pǎcat, ne ȋnṣelǎm singuri ṣi adevǎrul nu este
ȋn noi” (Ioan 1,8). Nu lipsa de pǎcat l-a fǎcut pe Constantin sfȃnt, precum ṣi
pe mama sa Elena, ci faptul cǎ aceṣtia s-au cǎit de pǎcatele lor ṣi au dobȃndit
iertare de la Dumnezeu, fiind primiṭi de Tatǎl cresc ȋn ceata sfinṭilor.
Ȋn Biserica Ortodoxǎ Romȃnǎ, schimbarea politicii religioasa
a Imperiului Roman faṭǎ de creṣtini, care a avut loc ȋn anul 313, constituie
obiectul unor cercetǎri ṣi discuṭii pe tot parcursul anului 2013, an declarat
de Sfȃntul Sinod al Bisricii Ortodoxe Romȃne ca “Anul omagial al Sfinṭilor
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena la ȋmplinirea a 1700 de ani de la Edictul de toleranṭǎ religioasǎ
de la Milano (313)”. În textul official al Patriarhiei
Române prin care este publicată hotărârea respectivă a Sfântului Sinod, edictul
de la Milano este considerat – pe drept cuvânt – “Charta libertăţii creştine şi
a toleranţei religioase”[40].
Deciziile luate de împăratul Constantin cel Mare la începutul secolului al
IV-lea, decizii cuprinse în “Editul de la Milano”, sunt de mare actualitate
atât ecumenică, în sensul originar al cuvântului, cât şi din punct de vedere al
dialogului interreligious, căci acele decizii acordau libertate religioasă
tuturor credincioşilor, indifferent de apartenenţa lor religioasă.
La 1700 de ani de la edictul de
toleranţă inspirat de către împăratul Constantin cel Mare, constatăm cu
ingrijorare că credinţa creştină este încă cea mai persecutată din întreaga
lume, mai ales în ţările cu majoritate musulmană. De altfel, chiar şi în multe
ţări de tradiţie creştină, Biserica lui Hristos este marginalizată şi chiar
exclusă din ceea ce se numeşte “spaţiul public”. De aceea un prim aspect al
actualităţii Edictului de la Milano ar trebui să implice conştientizarea
fiecărei autorităţi de stat cu privire la datoria lor de a respecta libertatea
religioasă a cetăţenilor statului respective şi, de câte ori este cazul, de a
sprijini comunităţile religioase, ca acestea să îşi poată desfăşura pe deplin
activitatea lor în slujba binelui obştesc. Evenimentele prin care a trecut
întrega omenire în ultimele decenii, după căderea regimului communist în ţările
Europei de Răsărit şi, mai ales, după tragicele evenimente din Statele Unite
ale Americii, din luna septembrie 2001, au demonstrate că religia nu este un
fenomen secundar in societatea modernă, care trebuie marginalizat şi exclus din
spaţiul public, căci credinţa religioasă a redevenit o realitate cu multiple
repercursiuni în viaţa şi structura fiecărei societăţi actuale. Puterea
politică va trebui să ţină cont tot mai mult de această realitate, căci altfel
se poate produce un dezechilibru în viaţa societăţii respective. Un bun
echilibru al unei societăţi, sau găsirea unui suflet pentru societatea aşa-zis post-modernă, aşa cum
vorbea despre “un suflet pentru Europa” Jacques Delors, fost preşedinte al
Comisiei Europene, nu se poate realiza o bună colaborare dintre stat şi
Biserică, respectiv dintre stat şi toate comunităţile religioase existente pe
teritoriul acelui stat.
În al doilea rând actualitatea
Edictului de la Milano ar trebui să implce obligaţia tuturor autorităţilor
civile şi de stat de a restitui sau de a se angaja să sprijine restituirea
tuturor bunurilor mobile şi immobile care au fost confiscate sau luate pe
nedrept de la Biserica creştină. Împăratul Constantin cel Mare a avut grijă ca
toate bunurile confiscate de la creştini
să fie restituite, iar atunci când era cazul compensării celor care obţinuseră
bunurile creştinilor, prin orice mijloc, aceştia primeau o compensaţie din
partea statului şi nu din partea creştinilor. La peste 23 de ani de la
schimbările politice din România, multe din bunurile Bisericii Ortodoxe Române
confiscate pe nedrept de dictatura comunistă nu au fost încă restituite
Bisericii. Bineînţeles, nu putem face o paralelă completă între epoca
împăratului Constantin cel Mare şi vremurile recente şi, totuşi, oamenii şi
chiar autorităţile civile şi de stat din vremea noastră au foarte multe de
învăţat din exemplul primului şi celui mai mare împărat creştin.
Prin întreaga sa activitate
politică, legislativă, sociala şi cultural, împăratul Constantin cel Mare a
reuşit să dea un suflu nou societăţii romane, aflate atunci într-un proces
avansat de derivă şi destrămare. Păstrând ceea ce era bun în tradiţia romană,
dar dând un suflet nou acelei lumi, bazat pe credinţa creştină, marele împărat
a reuşit să pună bazele unei societăţi care a durat apoi peste o mie de ani.
Opţiunea multor state actuale de renunţare la valorile crştine şi de înlocuire
a acestora cu un duh de libertate rău inţeleasă va duce inevitabil la o mare
dezorientare morală a cetăţenilor acelor state şi, în final, la destrămarea
contractului social despre care vorbea Jean-Jeacques Rousseau, fără de care o societate
umană nu poate să dureze. Nu există nicio motivaţie mai profundă pentru liantul
social de care are nevoie orice societate omenească decât credinta în Dumnezeu.
Exemplul împăratului Constantin cel Mare se impune astăzi şi prin aceea că el a
înţeles acest lucru şi a reuşit să dea societăţii din vremea sa o sumă de
valori pe baza cărora s-a născut o lume nouă. Pentru înfrânarea multiplelor
crize cu care se confruntă lumea de astăzi, aceasta nu are nevoie să se
întoarcă la începutul secolului
al IV-lea, ci doar să se orienteze după aceleaşi valori perene
împărtăşite de împăratul Constantin cel Mare şi de mama sa, împărăteasa Elena,
valori bazate pe credinţa în Dumnezeu, pe toleranţă şi sprijin reciproc şi, mai
ales, pe efortul fiecăruia pentru binele comun.
3. Evlavia
şi cinstirea Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena de către Biserică: din punct de vedere liturgic,
imnografic, cât şi alte feluri de cinstire
Numele
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena sunt foarte populare şi cunoscute nu
doar spaţiului ortodox, ci şi întregii lumi creştine. Sfântul Împărat
Constantin a fost cunoscut şi numit de
istorie ca fiind “Mare”, acest epitet nefiind acordat în mod gratuity de
istoriografi sau doar ca un titlu nobiliar, aşa cum se practica în Antichitate
şi în Evul Mediu, similar unor titluri acordate împăraţilor din Occident, ci el
corespunde unor realităţi evidente.
Pentru
politica religioasă a împăratului Constantin, caracterizată prin câteva fapte
de o importanţă majoră: actul de libertate religioasă de la Mediolanum
(februarie 313); alegerea unei noi reşedinţe imperiale; convocarea primului
Sinod Ecumenic de la Niceea (325); declararea zilei de duminică drept zi de
odihnă şi imprimarea pe monede a monogramei creştine, fapte care au reprezentat
factori majori ai răspăndirii şi dezvoltării religiei creştine, Biserica l-a
cinstit în mod deosebit încă din secolele VI-VII, trecându-l în rândul
Sfinţilor, împreună cu mama sa, Elena, şi numindu-l “cel întocmai cu
Apostolii”, asemănându-i înţelepciunea cu a lui Solomon şi blândeţea cu cea a
lui David. Biserica Ortodoxă din Răsărit îi cinsteşte în mod egal pe ambii,
cultul acestora luând inceput la scurt timp după trecerea lor la cele veşnice.
La creştinii occidentali, cultul
Sfinţilor Împăraţi s-a dezvoltat
începând cu secolul al IX-lea, cu o cinstire deosebită a Sfintei Elena şi una
destul de moderată a Sfântul Constantin. O dată sigură a canonizării Sfinţilor
Împăraţi nu există, însă sunt câteva izvoare care ne indică aproximativ timpul
în care această cinstire deja exista în Biserică:
·
Sinaxarul
Bisericii Constantinopolitane, ce cuprinde o listă de sfinţi
alcătuită în secolul al VII-lea, listă care stă la baza calendarului de astăzi,
menţionează 21 mai ca dată de prăznuire a Sfinţilor şi întocmai cu Apostolii
Împăraţi Constantin şi Elena.
·
Din tradiţia manuscrisă, mai înainte
de publicarea cărţilor cu ajutorul tiparului, aflăm că Sfinţii Împăraţi aveau
anumite stihiri, nu însă o slujbă completă, în ceea ce se numeşte Stihirarul, alcătuit în mediul
Palestinian în jurul secolului al IX-lea. Stihirile vor fi preluate în Mineie, ca model şi structură în
compunerea slujbei sfinţilor.[41]
Slujba
de cinstire a Sfinţilor Împăraţi, compusă prin veacurile VIII-IX, este ca o
oglindă a vieţuirii şi a activităţii acestora, scoţând în evidenţă atât
convieţuirea lor, cât şi întreaga misiune de punere în libertate a Bisericii,
de protector ai acesteia şi de păzitori ai unităţii şi dezvoltării ei. Troparul
Sfinţilor Îpăraţi marchează, prin conţinutul său, cele două evenimente cruciale
pentru istoria Bisericii, care au marcat viaţa
şi activitatea politico-religioasă a marelui Împărat Constantin. Prima
parte – “Chipul Crucii Tale pe cer văzându-l şi ca Pavel chemarea nu de la
oameni luând...” – face referire direct la convertirea lui Constantin cel Mare,
despre care istoricii bisericeşti Eusebiu de Cezareea şi Lactanţiu afirmă că
s-a produs în ajunul bătăliei contra lui Maxenţiu, când împăratul a văzut pe
cer, în plină zi, o cruce luminoasă, deasupra soarelui, cu inscripţia in hoc signo vinces. Observăm, astfel,
faptul că Biserica socoteşte convertirea miraculoasă a împăratului similar cu
aceea a marelui apostol al lui Hristos, Sfântul Pavel, socotindu-l şi întocmai
cu Apostolii, întrucât a fost chemat de Însuşi Hristos, Împăratul cerurilor,
precum odinioară Apostolii Săi. Cea ce a doua parte a troparului face referire
la capital Imperiului pusă în mâinile lui Hristos, Cel ce în vis i s-a arătat
şi Care l-a condus spre miraculoasa victorie a armatei sale de numai 20 000 de
soldaţi împotriva celei a lui Maxenţiu, de 150.000 de soldaţi, pe care
Constantin a considerat-o ajutor de la Dumnezeu, semn vădit al misiunii sale
puse în slujba lui Hristos şi a Bisericii. Dovada acestei credinţe în ajutorul
divin o face şi inscripţia de pe Arcul lui Constantin din Roma, păstrată până
astăzi, prin care mărturiseşte că a câştigat lupta instictu divinitatis (prin inspiraţie divină). Dacă până în
momentul convertirii, împăratul Constantin era fidel lui Sol Invictus (Soarelui Neînvins), iată că, din momentul
convertirii, împăratul îşi dedică toată activitatea sa Soarelui Hristos, Cel
Care i S-a descoperit în chipul Crucii celei pline de lumina Învierii Sale: ... cel între împăraţi apostolul Tău Doamne,
împărăteasca cetate în mâinile Tale o a pus, pe care păzeşte-o totdeauna în
pace, pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Unule iubitorule de oameni.
În
cuprinsul slujbei Sfinţilor Împăraţi aflate în Mineiul
pe luna mai, găsim menţionaţi numai doi imnografi, şi anume: Vizantie sau
Leon Filosoful orin Înţeleptul (886-911), căruia îi aparţin Slava de la Doamne strigat-am... şi stihira de la Litie şi Metodie I,
Patriarhul Constantinopolelui (sec. VIII-IX), care a compus Slava ... dela Laude.
Din
aceste referinţe deduce că, prin secolul al X-lea, slujba Sfinţilor Împăraţi
era deja completă, săvârşindu-se în Biserica Ortodoxă. Canonul acestei slujbe
nu stim cine l-a compus, posibil Kyprian Monahul, întrucât era recunoscut ca
fiind un vestit alcătuitor de canoane şi idiomele în secolul al VIII-lea.[42]
Aceşti
imnografi scot în evidenţă, prin compoziţiile lor, calităţile Sfinţilor
Împăraţi, oferindui ca pildă pentru posteritate. Aşadar, marele Constantin este
asemănat cu preaînţeleptul Solomon, întrucât şi a pus întreaga înţelepciune şi
pricepere în slujba Bisericii, deciziile şi decretele date de acesta, fiind
favorabile ei, ori reuşitele sale politice sunt comparate cu cele ale
vestitului rege David, împăratul fiind considerat unsul Domnului sau Împăratul
Împăraţilor: Nou David te-ai făcut cu
obiceiurile, dar de sus primind al împărăţiei pe creştetul tău, căci cu
untdelemn, prin Duhul, te-a uns pe tine,, mărite, Cuvântul cel ce este mai
presus înfiinţat şi Domnul. De unde ai luat şi sceptrul împărătesc, înţelepte, cerându-ne
nouă mare milă.
Paremiile
care se citesc în cadrul slujbei de seară a Sfinţilor Împăraţi amintesc de
Templul construit de Solomon, trimiţând astfel la inaugurarea cetăţii
Constantinopol de către împăratl Constantin cel Mare, cetate care va reprezenta
leagănul şi “templul” civilizaţiei creştine, locul unde Biserica s-a dezvoltat
atât din punct de vedere patristic, cât şi liturgic, imnografic, muzical,
juridic, etc.
Poezia
imnografică românească a contribuit la slujba acestor Sfinţi Împăraţi prin Mărimurile care se cântă în cadrul
slujbei utreniei. Aceste mărimuri sau
veliceanii inspirate după cele ale
lui Filotei Monahul de la Cozia, laudă şi cinstesc prin textul lor simplu, dar
concis, pe cei consideraţi a fi luminătorii întregii lumi creştine.[43]
În
limba română, prima lucrare tiparită în care apare viaţa Sfinţilor Împăraţi
este întâia ediţie a Vieţilor Sfinţilor,
apărută la Iaşi, în 1682, sub păstorirea mitropolitului Dosoftei. În al treilea
volum, pe lunile martie-iunie, la paginile 918-920, găsim primul sinaxar al
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena. Viaţa acestor sfinţi este cuprinsa şi
în ediţia tradusă de Ştefan ierodiaconul după Sfântul Dimitrie al Rostovului,
tipărită la Neamţ, în 1807, în timpul arhipăstoririi Mitropolitului Veniamin
Costachi, unde aflăm date consistente şi bogate informaţii despre aceşti
sfinţi. În Mineiul lunii mai, tipărit
la Râmnic în 1780, apare pentru prima dată în limba română slujba Sfinţilor
Împăraţi. Este traducerea episcopului Filaret,
realizată în timpul domniei lui Alexandru Ipsilanti, făcută cu
binecuvântarea Mitropolitului Grigore al Ţării Româneşti.[44]
Tot
o mărturie a evlaviei românilor faţă de aceşti Sfinţi Împăraţi este şi
manuscrisul păstrat la Biblioteca Academiei Române sub cota ms. rom. 4913, care cuprinde slujba Paraclisului Sfinţilor Împăraţi Constantin
şi Elena, lucrare descoperită în anul 1992 de către academicianul Gabriel
Ştrempel. Ea a fost redactată în forma actual, potrivit însemnării de pe fila
13, în anul 1776, “prin osteneala robului lui Dumnezeu Visarion ieromonah şi cu
plata sinţii sale chir Mihail ieromonah, eclesiarh al Mănăstirii Hurezi, la
martie 11 dni, va let 1776”.
Manuscrisul,
cu dimensiunile de 19,5x13 cm are 14 file şi este scris în limba română, având
caractere chirilice, pe hârtie fără filigran. Cerneala folosită este neagră
pentru majoritatea textului; în cadrul iniţialelor sau a unor indicaţii
tipiconale este folosită cerneala roşie. Provenind dintr-o variant slavonă
tipărita pe la anul 1696, manuscrisul este primul de acest fel din ţara
noastră. Întrucât la începutul Paraclisului
apare menţiunea “facerea lui Tarasie”, se poate ca acesta să fie compus de
însuşi Tarasie, Patriarhul Constantinopolului, deoarece acesta era în secolul
al VIII-lea un compositor de canoane şi idiomele destul de cunoscut, precum şi
un mare apărător al icoanelor în veacul de cruntă încercare pentru Biserică.
Aşadar textul acesta putea fi tradus din greceşte în slavoneşte, ca mai apoi să
fie tradus în româneşte, mai ales că Mănăstirea Hurezi, ctitorie a Sfântului
martir Constantin Brâncoveanu, avea ca hram sărbătoarea Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena. Paraclisul
scoate în evidenţă moment esenţiale din viaţa Sfinţilor Împăraţi şi din istoria
Bisericii: arătarea miraculoasă a Crucii Mântuitorului pe cer, găsirea ei de către împărăteasa Elena
şi Înălţarea ei de către Patriarhul Macarie, botezul Împăratului Constantin,
inaugurarea noii capital a Imperiului şi punerea ei sub ocrotirea Maicii
Domnului.[45]
După
cum am constatat, în Biserica Ortodoxă Română, cultul Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena este destul de vechi şi răspăndit, fapt pentru care există
multe biserici şi mănăstiri zidite în cinstea celor doi sfinţi. Vechimea
cinstirii lor este considerabilă, având in vedere că actuala Catedrală
patriarhală a primit acest hram la târnosirea ei în anul 1658. Printre cele mai
renumite locaşuri de cult închinate acestor sfinţi, majoritatea monumente
istorice şi de arhitectură, amintim: Catedrala Patriarhală (1658), biserica Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena
din Târgovişte, construită de domnitorul Matei Basarab şi soţia sa Elina, în
1650; biserica parohiei Cişmigiu din Bucureşti, construită în 1785, cu
cheltuiala unor breslaşi din cartier: Constantin Beşleaga, Constantin Melcescu,
Hagi Panait ş.a.; biserica cu acelaşi hram din Iaşi, cartierul Podul Roş,
construită în 1814 de către Gheorghe Catargiu; biserica cu acelaşi nume din
Ploieşti, construită în 1831 de Mitropolitul Grigorie Dascălul, prin donaţiile
boierilor Polihronie şi Broscul; biserica cu acelaşi nume din Galaţi,
construită între anii 1857-1863 prin dărnicia lui Ioan Soare şi a preoţilor
Ioan Dumitriu şi Ioan Crihană (demn de lat în seamă este şi faptul că printre
ctitori se numără şi ţarul Alexandru al II-lea al Rusiei); Biserica Sfinţii
Împăraţi Constantin şi Elena din Bacău, zidită în anii 1842-1845, ctitorie a
boierilor Enachi Krupeski şi Anton Bârzu; Biserica Sfinţii Constantin şi Elena
din Focşani ctitorie din anul 1815 a familiei boierilor Robescu[46].
Pe
teritoriul ţării noastre avem şi câteva aşezăminte monahale ce poartă acest
hram: Mănăstirea Hrezi (Vâlcea), Mănăstirea Crasna (Prahova), Mănăstirea Sfânta
Elena de la Mare (Constanţa), Mănăstirea Movila lui Burcel (Vaslui), Schitul
Boureni (Iaşi), Schitul de la Baraju Leşu (Bihor). De asemenea, sub patronajul
spiritual al acestor sfinţi au fost aşezate multe biserici ale parohiilor
ortodoxe româneşti din Europa şi America.
Potrivit
informaţiilor oferite de Eusebiu de Cezareea şi Sozomen, la început, împăratul
Constantin era pictat în palatele de pe tot cuprinsul Imperiului în poziţie de
rugăciune, cu mâinile şi privirea ridicate către cer. Aceeaşi stare de
rugăciune sau urcare la cer a împăratului cu ajutorul unui car, prin fiind de
mâna lui Dumnezeu, era gravată şi pe unele dintre monedele care circulau la ace
vreme. După moartea Sfântului Împărat, circulau mai multe tablouri ce reprezentau
bolta cerească, iar pe împărat tronănd deasupra ei.
Conform
Eminiei bizantine a lui Dionisie din
Furna, Sfântul Constantin poate fi reprezentat după cum urmează:
·
În ceata drepţior, reprezentat în
veşminte împărăteşti, ca tânăr cu un început de barbă, ţinând în mână o Cruce
şi o Evanghelie;
·
Împreună cu Sfânta ÎmpărăteasăElena,
mama sa, în registrul de jos din naos, în partea stângă, înspre Altar, ţinând
Crucea Domnului
·
La reprezentarea Mântuitorului “Toată
suflarea să laude pe Domnul”, conducând ceata împăraţilor, cu un sul pe care e
scris “Bucură-te, puterea şi coroana împăraţilor, Fecioară!”
·
La reprezentarea Sinodului Ecumenic
de la Niceea (325), stand pe tron în mijlocul adunării.
Iconografierea
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena ţinând în mijlocul lor Crucea lui
Hristos, ca pe un stindard mântuitor, sugerează ideea biruinţei. Reprezentări
ale celor doi împăraţi întâlnim, în spaţiul muntean, la mănăstirile, Hurezi,
Snagov, cât şi în Moldova, la bisericile Pătrăuţi, Popăuţi ş.a. La mănăstirea
Hurezi, Constantin şi Elena apar pictaţi în biserica mare, închinată lor, dar
şi la trapeză şi la schitul Sfinţii Apostoli. Aici ia naştere un nou tip
iconografic, specific artei brâncoveneşti, în care cei doi Sfinţi Împăraţi sunt
reprezentaţi de o parte şi de alta a Sfintei Cruci, care nu este doar o simplă
cruce, ci una pe care este reprezentat Iisus Hristos răstignit. Brâncovenii
sunt pictaţi în această icoană votivă stând la picioarele sfinţilor, împreună
cu câţiva dintre copiii lor. Mesajul
este cât se poate de evident, sugerând că Brâncovenii, care şi-au sacrificat
viaţa pentru Hristos, sunt cinstiţi asemenea martirilor, meritând datorită
sacrificiului lor, să fie puşi alături de Sfinţii Împăraţi. De altfel pentru
domnitorul muntean, numele de Constantin este unul de mare importanţă, întrucât
atât el, cât şi fiul său cel întâi-născut purtau numele Sfântului Împărat.
Există
în onomastica noastră contemporană nume cu o îndelungă tradiţie care au reuşit
să supravieţuiască în faţa trecerii timpului, dar şi în faţa aşa-zisului
process de modernizare din ultimele decenii. Onomastica românească actual
manifestă tendinţa de a păstra acele nume care, în istorie, au fost purtate de
personalităţi marcante. Numele Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena sunt foarte
răspândite în ţara noastră, precum şi la alte popoare ortodoxe.
Banca
Nationala a Romaniei a pus în circulaţie, în ziua de 20 mai 2013 în scop numismatic, o monedă din argint dedicata Anului omagial
al Sfinţilor împăraţi Constantin şi Elena.
[1]
Pr. Prof. dr. Viorel Ioniṭǎ, Edictul de
la Milano(313) – toleranṭǎ ṣi libertate pentru Biserica Creṣtinǎ ȋn volumul Sfinṭii
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori
ai Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 22
[2] Hotǎrȃrea Sfȃntului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Romȃne nr. 8576/7 noiembrie 2011. A se vedea Lumina de Duminica, 2013, 6 ianuarie, http://www.ziarullumina.ro/document/2013-anul-omagial-al-sfintilor-imparati-constantin-si-elena
[3]
Pr. Ene Braniṣte, Liturgica general,
Bucureṣti, Editura Institutului Biblic ṣi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Romȃne, 1993, p. 289.
[4]
Ibidem
[5]
Ibidem, p. 290
[6] EUSEBIU
de Cezareea, Viața lui Constantin cel Mare, PSB vol. 14, Ed. IBMBOR,
București, 1991, p. 151, volumul digital: eusebiu-de-cezareea-viata-lui-constantin-cel-mare-psb-14)
[7]
Ibidem, p. 172
[8]Ibidem,
p. 191
[9]
Ibidem, p. 191-192
[10]
Pr. Ioan Rǎmureanu, Pr. Milan Ṣesan, Pr. Teodor Bodogae, Istoria Bisericeascǎ Universalǎ, vol. I (1-1054), Bucureṣti,
Editura Institutului Biblic ṣi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romȃne, 1987,
p. 151.
[11]
Pr. Prof. dr. Nicolae D. Necula, Dezvoltarea vieṭii liturgice ȋn timpul Sfinṭilor
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, ȋn
volumul Sfinṭii Ȋmpǎraṭi
Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori ai
Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 170
[12]
Eusebiu de Cezareea, op. cit., p. 211
[13]
Ibidem, p. 212
[14] Ibidem,
p. 213
[15]
Ibidem
[16]
Pr. Prof. dr. Nicolae D. Necula, Dezvoltarea vieṭii liturgice ȋn timpul Sfinṭilor
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, ȋn
volumul Sfinṭii Ȋmpǎraṭi
Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori ai
Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 171
[17]
Eusebiu de Cezareea, op. cit., p. 216
[18]
Pr. Prof. Nicolae Chifăr, Ctitorii eclesiale constantiniene, în Telegraful Român ediţia online din 29
mai 2013, http://telegrafulroman.blogspot.ro/2013/06/ctitorii-eclesiale-constantiniene.html
[19]
Pr. Prof. dr. Nicolae D. Necula, Dezvoltarea vieṭii liturgice ȋn timpul Sfinṭilor
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, p. 173
[20]
Pr. Prof. dr. Emanuil Bǎbuṣ, Creṣtinismul
ȋn contextual politicii religiose constantiniene dintre anii 324-337, ȋn volumul Sfinṭii
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori
ai Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 27
[21]
Pr. Ioan Rǎmureanu, Pr. Milan Ṣesan, Pr. Teodor Bodogae, Istoria Bisericeascǎ Universalǎ, vol. I (1-1054), p. 153.
[22]
Eusebiu de Cezareea, op. cit., p. 255
[23]
Eusebiu de Cezareea, op. cit., p. 216
[24]
Pr. Prof. dr. Adrian Gabor, Aspecte ale
legislaṭiei constantiniene privind starea moral-socialǎ ṣi asistenṭa socialǎ a
Bisericii (306-337), ȋn volumul Sfinṭii
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori
ai Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 91
[25]
Pr. Prof. dr. Emanuil Bǎbuṣ, Creṣtinismul
ȋn contextual politicii religiose constantiniene dintre anii 324-337, p. 41
[26] Ibidem, p.43
[27]
Pr. Prof. dr. Adrian Gabor, Aspecte ale
legislaṭiei constantiniene privind starea moral-socialǎ ṣi asistenṭa socialǎ a
Bisericii (306-337), p. 97
[28] Ibidem, p. 97
[29] Ibidem
[30] Ibidem, p. 99
[31] Ibidem, p. 100
[32] Ibidem, p. 101
[33] Teodor M. Popescu, Caritatea creştină în biserica veche,
în Biserica
Ortodoxă Română, LXIII (1945), 1-3, p. 23
[34]
Eusebiu de Cezareea, op. cit., p. 276
[35] Ibidem, p. 289
[36] Pr. Liviu Stan, Societăţile religioase în Biserica veche, în Studii Teologice, Seria a II-a, VIII (1956), 1-2, pp. 109-134
[37] Idem, Instituţiile de asistenţă social în Biserica veche, în Ortodoxia, IX, ( 1957), 1, p. 100
[38]
Pr. Prof. dr. Adrian Gabor, Aspecte ale
legislaṭiei constantiniene privind starea moral-socialǎ ṣi asistenṭa socialǎ a
Bisericii (306-337), p. 106
[39]
Pr. Prof. dr. Viorel Ioniṭǎ, Edictul de
la Milano(313) – toleranṭǎ ṣi libertate pentru Biserica Creṣtinǎ ȋn volumul Sfinṭii
Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena, promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori
ai Bisericii, Editura Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 22
[40] Hotǎrȃrea Sfȃntului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Romȃne nr. 8576/7 noiembrie 2011, p. 2
[41] Arhim. Timotei Aioanei, Evlavia şi cinstirea Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena de către Biserică, ȋn volumul Sfinṭii Ȋmpǎraṭi Constantin ṣi Elena,
promotori ai libertǎṭii religioase ṣi sustinǎtori ai Bisericii, Editura
Cuvȃntul Vieṭii, 2013, p. 199
[42] Arhim. Timotei Aioanei, Evlavia şi cinstirea Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena de către Biserică, p. 200
[43] Ibidem, p. 201
[44] Ibidem
[45] Ibidem, p. 202
[46] Ibidem, p. 203
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu